11 maj 2007

Sanna och jag besökte en Township idag. En av vännerna här hade arrangerat en tur med en organisation som jobbar med utveckling i området. Det var verkligen intressant och man kan inte tro att folk kan leva som de gör. Det finns baracker som är kvar från den tiden då männen kom från östra Kap för att jobba i om rådet runt Stellenbosch. Varje man hade sin säng och delade på badrum och kök. Då stannade familjerna av tvång kvar i det området där de kom från men nu är det istället så att en hel familj delar på den enda sängen! Det betyder att i ett hus med 20 sängar bor det kanske fyra gånger så många människor. I jämförelse har de som har byggt sig ett skjul av brädbitar och skivor det bra. De kan åtminstone bestämma vem som ska komma in i deras privata del av världen. Vi blev hela turen uppmanade av vår guide att ta kort. För som han sa om vi berättar om det här så kommer ingen att tro oss. Jag hade lämnat kameran hemma. Det kändes inte rätt mot människorna som bor där att fotografera. Men han har rätt, det är jätte svårt att beskriva och svårt att förstå om man inte har varit där eller kan se bilder.
Vi var och klippte oss också jag, Sanna och Tuva. Det tog hela eftermiddagen eftersom hon var ensam och klippte oss en efter den andra. Alina ville inte eftersom hon ska spara ut till långt.
När vi kom hem och hon såg de andra så ångrade hon sig emellertid. Sanna och Tuva hade bestämt sig för att klippa kort. Sanna får göra precis som hon vill men Tuva var jag lite mer tveksam till kort. Hon har så fint långt hår men det är omöjligt att borsta. Trasslar sig hela tiden.
Det blev en kort page även för henne och på en gång såg hon mycket större ut. Vår bäbis har blivit stor. För klippning av oss alla tre plus färgning av mitt hår betalade jag 500! Som jag skrev förra gången, tjänster är billigt här.

Inga kommentarer: