12 februari 2007


Helgen har gått och tillvaron har lunkat på. Vi har upplevt tallskog mot betalning. En märklig upplevelse för en som bor i tallskogen. När dessutom tallskogen har inslag av vild oliv och vild persika träd blir det en aning surealistiskt. Dofterna är de samma men kottarna 10ggr större. Det är tankeväckande att komma till ett land där man måste betala för det som vi i Sverige tar för givet. Vi hade i alla fall en trevlig eftermiddag knallandes omkring i en sydafrikansk tallskog i Jonkershoek naturereserv. Lite fika hade vi med oss och några träd hittade vi att klättra i. Nästa gång ska vi ta oss dit lite tidigare och gå ca 7 km till ett vattenfall.
Jag har ochså varit på min första gudstjänst här. I en baptist kyrka. Jag kan ju i allafall konstatera att frikyrkorörelsen inte är så väldigt olik sig vart man kommer i världen. (Och jag längtade hem!!!) Det var en trivsam församling, med många vänliga människor så det är möjligt att vi går dit när vi är här. Men det är med all säkerhet inte det enda stället vi kommer att gå till. Det är lite knepigt eftersom det allmänna språket här är afrikaan och det är inte ett språk jag kan, så val möjligheterna blir lite begränsade.
Idag har vi också hunnit met att plocka vindruvor direkt från vinstocken!!! Otroligt goda, ekologikt odlade vindruvor. Vi var på en farm som hade inte bara självplock av vidruvor utan en förskola och smådjursfarm, en fantastisk lekpark och ponnyridning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan... Kul att läsa om vad ni gör, vi blir lite avis. Jag sa ju att ni skulle plocka vindruvor..hihi. Vi har varit till vårdcentralen i dag igen, denna gång var det N som fick pencilin igen. Vi som just har kommit igång med slalomåkningen. Men vi hinner det är en lång säsong kvar.:) Sanslöst med eran lägenhet häftigt att ni fick så mycket. Ska kolla in en lägenhet på måndag men det är inte billigt i Röbäck precis.
Sköt om er..
Kram Linda och tjejerna..:)